نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3629
-
الف
+

درگذشت 2 هنرمند افغانستانی در یک شب

2 هنرمند پرآوازه افغانستانی در یک شب از دنیا رفتند.

«مجید غیاثی» و «یوسف کهزاد» دو هنرمند پرآوازه افغانستانی در یک شب از دنیا رفتند.

به گزارش آی فیلم 2 ، «مجید غیاثی» بازیگر سینما و تیاتر افغانستان و استاد «یوسف کهزاد» نقاش و نمایش‌نامه‌نویس این کشور جمعه شب۱۲ دلو(بهمن) دار فانی را وداع گفتند.

یوسف کهزاد، هنرمند سرشناس افغانستان

استاد یوسف کهزاد، زاده سال ۱۹۳۵ میلادى بود و مکتب را در لیسه عالى نجات در کابل به پایان رسانید.

شعرسرایى را در دوران مکتب آغاز کرد و در همان زمان در یک مسابقه ادبى که از طرف ریاست مستقل مطبوعات آن وقت با پیشکش یک غزل بهاریه، برندۀ جایزه اول شد.

آقای کهزاد، بعد از پایان مکتب، کارهاى تیاترى خود را به صفت نویسنده و هنرپیشه در «شارى نندارى» شروع کرد. سپس براى تحصیلات عالى در رشته نقاشى عازم ایتالیا شد.

در همان سال‌ها، او آثار خود را در کشورهاى ایتالیا، آلمان، دانمارک و سویدن به نمایش گذاشت و همچنین در یکى از مسابقات بین‌المللى نقاشى که در ایتالیا برگزار شده بود، حایز مقام اول و مدال طلا شد.

استاد یوسف کهزاد در سال ۱۹۶۶ میلادى به حیث مسئول هنر در ریاست ثقافت و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ اجرای وظیفه می‌کرد و در همان وقت، نگارستان «غلام محمد میمنه‌گى» را که شامل دوره‌های آموزشی نقاشى، مجسمه‌سازى، خطاطى و مینیاتورى بود تاسیس کرد.

این هنرمند نقاش، بارها آثار هنرى خود را در داخل و خارج افغانستان به نمایش گذاشت. آخرین وظیفه دولتى آقای کهزاد در افغانستان، ریاست فرهنگ در وزارت اطلاعات فرهنگ افغانستان بود.

جلوه‌هاى زیبا در هنر، گزیده اشعار، خدا زن را آفرید و مرواریدهاى سیاه از جمله آثار یوسف کهزاد است.

آقای کهزاد، در سال‌های اخیر به همراه همسرش ذکیه کهزاد که یکى از گویندگان مشهور رادیو تلویزیون سابق افغانستان است و سه دختر و یک پسر خود، در کالیفرنیای امریکا زندگی می‌کرد.

استاد محمد یوسف کهزاد، سرانجام به عمر ۸۴ سالگی به اثر بیماری درگذشت.

عبدالمجید غیاثی، بازیگر  تیاتر و سینما

«عبدالمجید غیاثی» فرزند مرحوم «عبدالوهاب» بازیگر تیاتر و هنرپیشه موفق سینمای افغانستان بود که زندگی خویش را در راستای خدمت‌گذاری از طریق هنر به مردم، سپری کرده بود.

«رازهای این خانه» از معروف‌ترین سریال‌های افغانستانی بود که آقای غیاثی، در آن به ایفای نقش پرداخته بود.

به نقل از فرهنگ پرس ، این بازیگر سینما و تیاتر افغانستان سرانجام جمعه شب ۱۲ دلو بر اثر بیماری در کابل درگذشت.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر